Niemieckie miasta Zwickau i Görlitz ogłosiły wspólny przetarg na dostawę 14 nowych tramwajów z opcją na kolejnych 18 pojazdów. Oznacza to, że rezygnują z umowy z firmą HeiterBlick, która w kwietniu ogłosiła upadłość, a miała dostarczyć nowe tramwaje do Zwickau, Görlitz i Lipska w ramach projektu tramwaj dla Saksonii.
Heiterblick to lipski producent tramwajów w charakterze zbliżony do polskiego Modertansu. Mimo, że firma posiadała pełny portfel zamówień, to musiała
ogłosić w kwietniu 2025 roku upadłość. Jednym z najważniejszych zamówień HeiterBlick, miała być dostawa do 187 tramwajów dla trzech niemieckich miast – Lipska, Zwickau i Görlitz. Miasta te zdecydowały się opracować jedną platformę – tramwaj dla Saksonii. Już wiadomo, że idea ta nie dojdzie do skutku, gdyż Zwickau i Görlitz rozpisały nowy przetarg na dostawę 14 nowych tramwajów z opcją na kolejnych 18 pojazdów.
Tramwaje mają zostać dostarczone do 2028 roku. Zmawiający wymagają od oferentów wykazania, że są w stanie dostarczyć tramwaje w wersji wąskotorowej na rozstaw szyn 1000 mm – podobne do już wcześniej zamówionych. Pojazdy muszą uzyskać homologację do eksploatacji w innych częściach Niemiec do początku 2026 roku,
Zwickau zamawia 6 tramwajów z opcją rozszerzenia kontraktu o kolejnych 12 pojazdów. Görlitz z kolei chce zamówić 8 tramwajów z opcją na 6 kolejnych. Przetarg jest dwuczęściowy, a oferenci mogą składać oferty niezależnie do obydwu części. Wymagania techniczne są takie same. Oba miasta poszukują tramwaju o długości w przedziale od 28 do maksymalnie 32 metrów. Szerokość pojazdów określono na 2,3 metra. Udział niskiej podłogi ma wynieść co najmniej 60%. Pojemność określono na minimum 160 pasażerów. Żywotność pojazdu ma wynosić 32 lata. Składanie ofert przewidziano do 28 listopada br.
Przypomnijmy, że pierwotne zamówienie na platformę tramwaj dla Saksonii zostało złożone w konsorcjum Heiterblick i Kiepe Electric z Düsseldorfu pod koniec 2021 roku. Zwickau i Görlitz zamówiły łącznie 14 pojazdów szynowych o długości 30 metrów z opcją na kolejnych 12. Pierwotny kontrakt przewidywał dostawę pierwszych gotowych pojazdów przez HeiterBlick w 2024 roku. Żaden z nich nie został ukończony, gdy Heiterblick ogłosił upadłość, a w lipcu
poddostawca Alstom poinformował, że nie będzie już dostarczał konstrukcji nadwozia, powołując się na kwestie umowne.
Lipsk poinformował lokalne media, że nadal ma nadzieję na odbiór nowego taboru. Nie wiadomo, czy to się stanie, ponieważ HeiterBlick zredukował zatrudnienie i
zawiesił dostawy do Würzburga, z którym posiada kontrakt na dostawę 18 pięcioczłonowych tramwajów GT-F. Pierwszy z nich został dostarczony pod koniec 2024 roku, z około dwuletnim opóźnieniem, i rozpoczął jazdy próbne w marcu. Drugi pojazd został dostarczony na krótko przed złożeniem przez Heiterblick wniosku o upadłość.